Ondernemer aan het woord:
Snel schakelen
Niels vertelt: ’15 maart 2020 hoorden we dat de horeca dicht moest. De volgende
dag deed ik een oproep op LinkedIn: ‘Wij zijn met 100 man, wie kan ons gebruiken?’ Een week later waren de eerste mensen al gedetacheerd. Ons team ging binnen verschillende branches aan de slag. Een aantal startte in de zorg, maar ook in een tuinmeubelcentrum en een elektronicabedrijf.
Plekken waar men echt hulp kon gebruiken en waar mijn werknemers zich ook goed bij voelden. Dat hebben we van tevoren ook duidelijk gemaakt, je hoeft nergens heen waar je buikpijn van krijgt. Zodoende kon iedereen door blijven werken tijdens de sluiting.
‘Investeer in je medewerkers, ga in
gesprek, kom erachter wat iemand
drijft, waar zijn of haar kracht ligt'
Hoe gaat het nu?
28 april mochten de terrassen weer beperkt open en elke maand volgden er meer versoepelingen. Om eerlijk te zijn was dit onze beste zomer ooit, we hadden het stuiterdruk op ons terras. Gelukkig kwamen 99 van de 100 personeelsleden weer terug naar NIELZ en konden we de drukte goed aan! Bovendien begonnen we in februari al met het werven van extra personeel. Zoveel terrasbezoek is natuurlijk te verklaren door meer toerisme in eigen land en het gebrek
aan festivals en evenementen. Ook hebben we extra geïnvesteerd in ons terras. Heaters, overkappingen, windschermen, dekentjes, een aangepaste menukaart en een QR-code op de tafels voor de bestellingen. We hebben nu 300 zitplaatsen, waarvan we een groot deel laten staan in
het najaar. De verwachting is dat mensen ook tot ver na het seizoen buiten blijven
zitten, aldus Niels.